Monday, December 19, 2011

Το πάρτι εκατομμυρίων σε 431 ΜΚΟ!

Πάρτι εκατομμυρίων, που μοίραζε το υπουργείο Εξωτερικών για δέκα ολόκληρα χρόνια σε πλήθος ΜΚΟ, προκύπτει από τους πίνακες που αποκαλύπτουμε και τους οποίους επιβεβαιώνει η έκθεση του ορκωτού λογιστή που έστειλε ο υφυπουργός Εξωτερικών Δ. Δόλλης στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
Η εξωφρενική κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος από την Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας του υπουργείου, με τις χρηματοδοτήσεις «προγραμμάτων» διαφόρων ΜΚΟ που συνεχίζεται μάλιστα και σήμερα που η χώρα ασφυκτιά υπό το βάρος του Μνημονίου.
Συνολικά στα δέκα χρόνια, από το 2000 μέχρι το 2010, δόθηκαν σε 431 Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) 115.388.814 ευρώ (κάπου ΤΕΣΣΕΡΑ δισ. δραχμές). Τα περισσότερα δόθηκαν το 2003, ήτοι 18.095.076 ευρώ! Τώρα το πού πήγαν, τι έργο έγινε, κανένας δεν ξέρει... Και βέβαια κανένας δεν μπήκε στον κόπο να ερευνήσει...
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ποσά που αφορούν την περίοδο 2000-2010 θα εμφανίζονταν σημαντικά...
μεγαλύτερα αν οι φάκελοι της πρώτης τριετίας δεν είχαν πολτοποιηθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο!
Πρέπει επίσης να τονιστεί ότι ο ρόλος των ΜΚΟ, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, κάθε άλλο παρά διαφανής είναι. Όπως και οι «σκοποί» που εξυπηρετούσαν... Και δεν έχουν άδικο εκείνοι που υποστηρίζουν ότι πίσω από αυτό το... εφεύρημα βρίσκονται επιδιώξεις και προθέσεις «χειραγώγησης», «επηρεασμού» αλλά και... νόμιμης χρηματοδότησης διαφόρων «δραστηριοτήτων» και ο νοών νοείτω. Κάποιοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι οι ΜΚΟ είναι η... μετεξέλιξη εκείνων των «Ιδρυμάτων», όπως π.χ. του Ιδρύματος Φουλμπράιτ που επιχορηγούσε προγράμματα και έδινε υποτροφίες... Τώρα μέσω των ΜΚΟ... νομιμοποιούνται χρηματοδοτήσεις που θα ξαναπούμε κανείς δεν ξέρει πού πάνε και πού αποβλέπουν αυτές οι ΜΚΟ. Πέραν του ότι οι κατέχοντες μια ΜΚΟ έχουν εξασφαλίσει μόνιμο... μισθό!
Η έκθεση ήρθε στα χέρια των μελών της Επιτροπής στη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας την περασμένη εβδομάδα, ενώ μετά τις γιορτές θα κληθεί να την ενημερώσει και ο ίδιος ο υφυπουργός.
Το θέμα άνοιξε πριν από το καλοκαίρι, με επιστολή που έστειλε ο πρόεδρος της Επιτροπής Θανάσης Τσούρας στον Γιώργο Παπανδρέου, ζητώντας να διερευνηθούν οι χρηματοδοτήσεις των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων. Ο ίδιος είχε αναλάβει πρωτοβουλία, κατόπιν ομόφωνης εντολής των μελών της Θεσμών, να γίνει έλεγχος στα μυστικά κονδύλια όλων των υπουργείων.
Στο πλαίσιο αυτό ο Θ. Τσούρας έστειλε επιστολή στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Θόδωρο Πάγκαλο -που είχε πει ότι θα αναλάβει να επικοινωνήσει με τους υπουργούς πριν γίνει η αλλαγή της κυβέρνησης- και τον καλούσε να πάρει πρωτοβουλία απευθυνόμενος στα υπουργεία, ώστε να δοθούν τα στοιχεία.. Μετά την αλλαγή ο κ. Πάγκαλος είπε προφορικά ότι δεν είναι δικό του θέμα (το να... βρίζει τους Έλληνες είναι θέμα του...). Στην απαντητική του επιστολή ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης… σφυρίζει αδιάφορα, δηλώνοντας εν ολίγοις ότι ο ίδιος δεν ξέρει από αυτά και ότι δεν καταλαβαίνει για ποιο λόγο πρέπει να πάρει πάνω του το θέμα. Αναφέρει επί λέξει, απευθυνόμενος στον κ. Τσούρα:
«Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε, διάβασα με προσοχή την επιστολή που κάνατε την τιμή να μου στείλετε. Δυστυχώς, δεν έχω καμία σχέση με τα μυστικά κονδύλια και δεν διαθέτω ανάλογες πιστώσεις.
Επομένως, δεν βλέπω με κανέναν τρόπο πώς μπορώ να συμμετάσχω αποτελεσματικά σε μια τέτοια συζήτηση.
Νομίζω ότι οι υπουργοί που έχουν την ευθύνη υπουργείων που διαθέτουν απόρρητες δαπάνες, πρέπει να έρθουν σε επαφή με την Επιτροπή. Θα παρακολουθήσω με μεγάλο ενδιαφέρον τις εργασίες σας και αν δω ότι σε κάποιο σημείο υπάρχει η δυνατότητα να σας απευθυνθώ, θα έρθω σε επαφή μαζί σας»…
Οι πίνακες που ακολουθούν περιλαμβάνουν τα στοιχεία των πληρωμών του υπουργείου Εξωτερικών, κατόπιν διασταύρωσής τους με τα στοιχεία των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών και αφορούν την περίοδο από το 2000 μέχρι το 2010. Στην έκθεση αναφέρεται ότι η αξιολόγηση των χρηματοδοτήσεων αυτών, η σκοπιμότητα των προγραμμάτων και η επιλεξιμότητα των συγκεκριμένων δράσεων δεν αποτέλεσαν αντικείμενο της εργασίας των ορκωτών λογιστών και ότι η δική τους ευθύνη συνίσταται στην επεξεργασία, ταξινόμηση και ταυτοποίηση των στοιχείων που παρεδόθησαν από τις υπεύθυνες υπηρεσίες του υπουργείου Εξωτερικών. Συνεπώς δεν έχει διενεργηθεί οποιοσδήποτε άλλος έλεγχος οικονομικός, διαχειριστικός ή τήρησης διαδικασιών, αλλά και η αποτελεσματικότητα της χρηματοδότησης και ο σκοπός που επιβεβαιώνουν απόλυτα αυτά που επισημαίνουμε παραπάνω.
Ιδιαίτερη σημασία αποδίδουν οι ορκωτοί λογιστές στο γεγονός της παρόδου μεγάλου χρονικού διαστήματος από τα πρώτα έτη της δεκαετίας που ελέγχθηκε, όπου ενδεικτικά αναφέρεται ότι για τα τρία πρώτα έτη της περιόδου αυτής (2000-2002) οι φάκελοι των παραστατικών των προγραμμάτων έχουν πολτοποιηθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο… Πρώην στελέχη της ΥΔΑΣ, εξάλλου, από τα οποία θα μπορούσαν να αντληθούν πληροφορίες, έχουν πλέον συνταξιοδοτηθεί ή μετακινηθεί σε άλλες υπηρεσίες! Και αυτό σημαίνει ότι ο έλεγχος δεν είναι πλήρης, από την στιγμή που δεν εξετάσθηκαν οι υπάλληλοι που είχαν χειριστεί τις χρηματοδοτήσεις των ΜΚΟ.
Να σημειωθεί ότι στο πόρισμα του ορκωτού λογιστή Ευαγγέλου Κοσμάτου καταγράφονται «ως ανασταλτικοί παράγοντες για την συγκέντρωση του συνόλου των πληροφοριών και συναφών στοιχείων, τεσσάρων παραγόντων». Ο ένας είναι ο παραπάνω (ότι έχουν φύγει τα στελέχη που χειρίστηκαν αυτές τις υποθέσεις), ο δεύτερος η πολτοποίηση των στοιχείων της περιόδου Σημίτη (2000-2002), ο τρίτος η αδυναμία διαπίστωσης των στοιχείων που βρίσκονται σε διαφορετικές υπηρεσίες... και ο τέταρτος, η μη ορθή και ολοκληρωμένη παρακολούθηση των χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων! Δηλαδή, γύρευε τι ακριβώς έχει συμβεί, τι μεγάλο φαγοπότι έχει πέσει...
Και αυτό επιβεβαιώνεται απόλυτα από τις διαπιστώσεις του ορκωτού λογιστή, ο οποίος επισημαίνει ότι στα προγράμματα ΜΚΟ, που χρηματοδοτήθηκαν τα έτη 2000-2002, «εντοπίζονται μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ των καταγραφέντων ποσών και των πραγματικών πληρωμών. Οι αποκλίσεις αυτές στη στατιστική βάση της ΥΔΑΣ εμφανίζονται στα στοιχεία που αφορούν τα έτη 2000 έως και 2008. Για τα έτη 2009-2010 δεν σημειώνονται αποκλίσεις».
Σ' άλλο σημείο του πορίσματος, σημειώνεται ότι «εμφανίζονται να έχουν λάβει πολύ μεγαλύτερα ποσά οι εμπλεκόμενες ΜΚΟ»!
Κάτι επίσης που είναι χρήσιμο να τονιστεί, γιατί δείχνει ότι έχουν αφήσει ολάνοιχτη την πόρτα για «ενισχύσεις» κατά το δοκούν, είναι η... δυνατότητα για προγράμματα επείγουσας ανθρωπιστικής βοήθειας ή χρηματοδότησης να μπορεί να φτάσει στο 100%(!) του συνολικού κόστους... Που βέβαια, όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας, μπορεί να το ανεβάσουν όπου θέλουν...


(To Παρόν)

No comments:

Post a Comment

Pages

Search This Blog

Followers

Blog Archive

Total Pageviews